wtorek, 28 lipca 2015

Rodzaje stosowany części w naprawach powypadkowych. Czyli dlaczego ubezpieczalnia płaci za zamienniki?

Ubezpieczając samochód w ramach AC bardzo często w ogólnych warunkach ubezpieczenia jest zawarta informacji, że w przypadku napraw będą wykorzystywane części określonej jakości np.  P lub Q.  Zdecydowana większość z nas nie czyta OWU, dlatego też potem w przypadku likwidowania szkody klient często jest zdziwiony, że do naprawy zostaną użyte tzw. zamiennik lub będzie musiał dopłacać do ceny części oryginalnych.



Jakie są zatem rodzaje stosowanych części ?


Części O – to części nowe, oryginalne, bezpośrednio pochodzące od producenta pojazdu.
Części P – to części zamienne tzw. zamienniki, nieoryginalne, o porównywalnej jakości, objęte gwarancją ich producenta, który jednocześnie oświadcza, że są one tej samej jakości do komponenty której są lub były stosowane do montażu danych pojazdów.
Części Q – części nowe, tej samej jakości co części bezpośrednio pochodzące od producenta pojazdu (tj. produkowane zgodnie ze specyfikacjami i standardami produkcyjnymi, ustalonymi przez producenta), wyprodukowane przez tego samego producenta, który dostarcza producentowi pojazdu części do montażu pojazdów lub części zamienne.

Jak to wygląda w praktyce?

Przykład nr 1
Kierowca VW Passat B6 uderzył tylnym kołem w krawężnik w wyniku czego uszkodzony został elektryczny silnik zacisku hamulcowego. Klient ma wykupione ubezpieczenie, w którym w ramach AC mogą być wykorzystywane części jakości Q.  Zacisk z silniczkiem jest dostępny zarówno w ASO jaki i na rynku aftermarket, gdzie producentem tej części jest firma TRW. Ten sam producent dostarcza identyczną część na pierwszy montaż. Ubezpieczyciel zapłaci zatem za części zakupioną na rynku aftermakret. Część dostępna w hurtowni motoryzacyjnej jest w tym przypadku 30% tańsza niż ta w ASO i niczym się nie różni poza opakowaniem.
   
Przykład nr 2
W samochodzie VW Golf IV uszkodzony został tylny i przedni błotnik, które po ocenie technicznej rzeczoznawcy nadają się jedynie do wymiany. Klient ma wykupione ubezpieczenie AC w ramach którego do napraw powypadkowych wykorzystywane mogą być części jakości P, czyli tzw. zamienniki.  Przedni błotnik produkcji tajwańskiej dostępny jest w hurtowni motoryzacyjnej za niecałe 100 zł. Nowy oryginalny w ASO kosztuje prawie 10 razy więcej. Z racji OWU ubezpieczalnia zapłaci jedynie 100 zł za części jakości P. Inaczej sprawa ma się jeżeli chodzi o błotnik tylny, który nie jest produkowany w zamienniku, zatem ubezpieczyciel będzie musiał pokryć koszt części oryginalnej – jakości O.

Podsumowanie

Widzimy wiec jak ważne są OWU w ubezpieczeniu AC, szczególnie jeżeli zależy nam na zastosowaniu w naszym pojeździe części oryginalnych. Nie należy bać się części jakości P ponieważ są one zazwyczaj w 99% takie same i produkowane w tych samych fabrykach co części jakości Q. Inna sprawa to wykorzystywanie do napraw części używanych co ma miejsce w przypadku napraw gotówkowych gdzie najistotniejsze jest kwestia ceny.

Jeżeli macie jakieś pytanie dotyczące powyższej kwestia zapraszam do zadawania pytań w komentarzach. Temat części i ich akceptacji przez TU będzie na blogu jeszcze nie raz poruszany. 

7 komentarzy:

  1. Potrzebujesz oryginalnych części do aut z grupy VW Audi Seat Skoda. Skontaktuj się z nami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Znów zepsuł mi się tłumik w aucie, tym razem nowy kupiłemna www.luma.com.pl - było warto!

    OdpowiedzUsuń
  3. Na kosztorysach może też pojawić się symbol Z, ZJ - jest to część nieoryginalna, dopuszczona do sprzedaży, ale nie gwarantująca jakości naprawy. Wiele takich przydatnych informacji można znaleźć na portalu https://www.helpfind.pl/ Warto wspomnieć, że praktycznie każdy kosztorys jest zaniżony.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  5. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo fajny wpis. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń