niedziela, 10 maja 2015

Amortyzacja - czemu jest stosowana?

W przypadku szkód komunikacyjnych w ocenach technicznych sporządzonych przez rzeczoznawców mamy do czynienia z tzw. amortyzacja.

Amortyzacja to nic innego jak pomniejszenie wartości części zamiennych będącej składnikiem świadczenia z tytułu umowy ubezpieczenia komunikacyjnego w związku ze szkodą  w pojeździe, wynikające z różnicy między wartości części nowej użytej do naprawy pojazdu, a wartością wynikające ze stopnia zużycia eksploatacyjnego części zniszczonej w wyniku wypadku.

Wyjaśnijmy jak stosowana jest amortyzacja na przykładzie: W wyniku wypadku została uszkodzona przednia prawa opona. Uszkodzenie opony jest na tyle poważne, że nie nadaje się ona do naprawy. Ubezpieczyciel uznała więc oponę PP do wymiany na nową, jednak obciął jej wartość o 50% w wyniku amortyzacji. Stara opona posiadała bowiem duże zużycie bieżnika. W takiej sytuacji klient musi dopłacić do naprawy połowę wartości opony. Ubezpieczyciel zapłaci jedynie 50% wartości nowej opony.

Bardzo często amortyzacja stosowana też jest przy uszkodzeniach zderzaka nie związanych z przedmiotową szkodą. Przykładowo zderzak jest porysowany z lewej strony natomiast szkoda dotyczy prawej. W takiej sytuacji ubezpieczyciel może potracić połowę wartości lakierowania, która będzie musiał pokryć klient.

W kosztorysach amortyzacja oznaczana jest procentowo skrótem "NZS"- nowe za stare.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz