Ubezpieczając samochód w ramach
AC bardzo często w ogólnych warunkach ubezpieczenia jest zawarta informacji, że
w przypadku napraw będą wykorzystywane części określonej jakości np. P lub Q.
Zdecydowana większość z nas nie czyta OWU, dlatego też potem w przypadku
likwidowania szkody klient często jest zdziwiony, że do naprawy zostaną użyte
tzw. zamiennik lub będzie musiał dopłacać
do ceny części oryginalnych.
Części O – to części nowe,
oryginalne, bezpośrednio pochodzące od producenta pojazdu.
Części P – to części zamienne
tzw. zamienniki, nieoryginalne, o porównywalnej jakości, objęte gwarancją ich
producenta, który jednocześnie oświadcza, że są one tej samej jakości do
komponenty której są lub były stosowane do montażu danych pojazdów.
Części Q – części nowe, tej samej
jakości co części bezpośrednio pochodzące od producenta pojazdu (tj.
produkowane zgodnie ze specyfikacjami i standardami produkcyjnymi, ustalonymi
przez producenta), wyprodukowane przez tego samego producenta, który dostarcza producentowi
pojazdu części do montażu pojazdów lub części zamienne.
Jak to wygląda w praktyce?
Przykład nr 1
Kierowca VW Passat B6 uderzył tylnym
kołem w krawężnik w wyniku czego uszkodzony został elektryczny silnik zacisku
hamulcowego. Klient ma wykupione ubezpieczenie, w którym w ramach AC mogą być
wykorzystywane części jakości Q. Zacisk
z silniczkiem jest dostępny zarówno w ASO jaki i na rynku aftermarket, gdzie
producentem tej części jest firma TRW. Ten sam producent dostarcza identyczną
część na pierwszy montaż. Ubezpieczyciel zapłaci zatem za części zakupioną na
rynku aftermakret. Część dostępna w hurtowni motoryzacyjnej jest w tym
przypadku 30% tańsza niż ta w ASO i niczym się nie różni poza opakowaniem.
Przykład nr 2
W samochodzie VW Golf IV uszkodzony
został tylny i przedni błotnik, które po ocenie technicznej rzeczoznawcy nadają
się jedynie do wymiany. Klient ma wykupione ubezpieczenie AC w ramach którego
do napraw powypadkowych wykorzystywane mogą być części jakości P, czyli tzw.
zamienniki. Przedni błotnik produkcji tajwańskiej
dostępny jest w hurtowni motoryzacyjnej za niecałe 100 zł. Nowy oryginalny w
ASO kosztuje prawie 10 razy więcej. Z racji OWU ubezpieczalnia zapłaci jedynie
100 zł za części jakości P. Inaczej sprawa ma się jeżeli chodzi o błotnik
tylny, który nie jest produkowany w zamienniku, zatem ubezpieczyciel będzie
musiał pokryć koszt części oryginalnej – jakości O.
Podsumowanie
Widzimy wiec jak ważne są OWU w
ubezpieczeniu AC, szczególnie jeżeli zależy nam na zastosowaniu w naszym pojeździe
części oryginalnych. Nie należy bać się części jakości P ponieważ są one
zazwyczaj w 99% takie same i produkowane w tych samych fabrykach co części
jakości Q. Inna sprawa to wykorzystywanie do napraw części używanych co ma
miejsce w przypadku napraw gotówkowych gdzie najistotniejsze jest kwestia ceny.
Jeżeli macie jakieś pytanie dotyczące powyższej kwestia zapraszam do zadawania pytań w komentarzach. Temat części i ich akceptacji przez TU będzie na blogu jeszcze nie raz poruszany.
Jeżeli macie jakieś pytanie dotyczące powyższej kwestia zapraszam do zadawania pytań w komentarzach. Temat części i ich akceptacji przez TU będzie na blogu jeszcze nie raz poruszany.
Potrzebujesz oryginalnych części do aut z grupy VW Audi Seat Skoda. Skontaktuj się z nami.
OdpowiedzUsuńZnów zepsuł mi się tłumik w aucie, tym razem nowy kupiłemna www.luma.com.pl - było warto!
OdpowiedzUsuńNa kosztorysach może też pojawić się symbol Z, ZJ - jest to część nieoryginalna, dopuszczona do sprzedaży, ale nie gwarantująca jakości naprawy. Wiele takich przydatnych informacji można znaleźć na portalu https://www.helpfind.pl/ Warto wspomnieć, że praktycznie każdy kosztorys jest zaniżony.
OdpowiedzUsuńJestem pod wrażeniem. Bardzo dobry artykuł.
OdpowiedzUsuńSuper wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń